Hvert år kårer vi Årets farve, som er den farve, vi mener, vil kendetegne det kommende års strømninger og hovedtrends.

Vi griber ikke denne farve ud af den blå luft. Faktisk har Nordsjö et engageret hold af farveeksperter, som drøfter kåringen i flere uger. Hele processen begynder i september, hvor vores farvebesatte designeksperter inviterer uafhængige eksperter inden for boligindretning, industrielt design, produktdesign, modedesign og arkitektur til at diskutere de kommende atten måneders hovedtrends.

Når vores farveeksperter har valgt hovedfarver og -trends, vil tyve af AkzoNobel`s ledende farveeksperter fra hele verden bruge tre dage på at indsnævre de mange trend-koncepter til én overordnet trend, fem trend-historier, farvepaletter og årets farve.

Et udtryk, der bruges konstant ved disse workshops er 'tidsåndseffekten'. Det betyder, at alle lader til at tale om de samme ting eller bruge de samme materialer og farver i deres design. Når farveeksperterne udnytter tidsåndseffekten, er de i stand til at fange tidens strømning, hvilket er en yderst vigtig del af processen.

Når deres workshops er overstået, sammensætter farveeksperterne deres koncepter eller moodboards, som hjælper dem med at få skabt overblik over, hvad der definerer hver trend. Herefter laver holdet en billedserie af hver trend. "Hvert år arbejder vi med adskillige fotografer og stylister," siger Louise Smith, en af de ledende globale farvedesignere. "På den måde er vores billeder altid moderne, og vores trends er så forskelligartede som muligt."

Når fotograferne, stylisterne og malerne holder fyraften, tager vores farveeksperter over og definerer hver trends kvaliteter og dimensioner. Læs videre på www.colourfutures.com og fortæl os, hvad du synes.